L’Ajuntament d’Alaior ha concedit llicència per a legalitzar les piscines de l’agroturisme de Torre Vella. S’ignora així la reclamació de l’extinta Comissió de Medi Ambient, que advertia que no es podia legalitzar una infracció ambiental.
El Decret Llei 3/2024 que va publicar el Consell el passat mes de maig, que s’anomena oficialment de “simplificació administrativa” però que en realitat retoca més de 50 normatives, incloïa coses prou polèmiques. Com alçar la prohibició de construir en zones inundables, o com eliminar la Comissió de Medi Ambient. Ara es comencen a veure els resultats.
Infraccions urbanístiques i ambientals
Com es recordarà, l’octubre de 2019, el GOB va comunicar al Consorci de Disciplina Urbanística unes presumptes irregularitats en les obres fetes a l’agroturisme. El març de 2021 el Consorci comunicava l’obertura d’expedient sancionador per actuacions no incloses en la llicència, com ara la construcció de set piscines, plataformes, casetes, pèrgoles o paviments de formigó a camins i terrasses.
A partir del moment en què va conèixer el tema, la Comissió de Medi Ambient, que havia aprovat l’autorització ambiental a l’agroturisme amb una sèrie de condicions, va ordenar també una inspecció als Agents de Medi Ambient. A més de les coses detectades pels inspectors del Consorci, hi van trobar dos abocadors de materials de més de 2.000 m2, l’obertura de camins expressament denegats i la pavimentació d’altres.
El cas tenia, idò, dos tipologies de sancions: unes urbanístiques i les altres ambientals.
La proposta de sanció del Consorci (només per la part urbanística) era de 486.844 euros per a cadascun dels tres principals responsables, o sigui, el promotor, el constructor i l’arquitecte director de l’obra. La proposta de sanció ambiental no es coneix.
Discrepàncies entre el Consell i la Comissió de Medi Ambient
Els dos expedients, tant l’urbanístic com l’ambiental, es tramitaven des de la Plaça de la Biosfera. L’urbanístic ha estat impulsat pel Consorci de Disciplina Urbanística, presidit per qui ostenta la cartera de Territori al Consell Insular. L’ambiental ha estat impulsat pel propi Consell Insular, atès que el projecte s’havia declarat d’interès general per aquesta institució.
Les piscines il·legals, havien de ser, en realitat, dipòsits soterrats per a recollir aigües pluvials i depurades, que ajudessin a disminuir el consum d’aigua d’aqüífer que plantejava el projecte de l’agroturisme.
Per aquest motiu, des de la Comissió de Medi Ambient se sostenia que les piscines no eren legalitzables, perquè no representaven només un incompliment urbanístic, sinó que eren un requisit ambiental sense el qual no s’hauria aprovat el projecte.
S’elimina la Comissió de Medi Ambient
Quan es va saber que els promotors havien presentat documentació dirigida a legalitzar les piscines, el GOB va demanar poder consultar l’expedient a l’Ajuntament d’Alaior, però la resposta municipal va ser denegatòria, sota l’al·legació que es tractava d’un expedient en tràmit. Aquest posicionament institucional contrari a la transparència dels documents que obren en poder de l’administració pública ja no pintava gaire bé.
Quan el Govern presidit per Prohens, des de la Conselleria que llavors dirigia Marta Vidal, va promulgar un Decret Llei que eliminava la Comissió de Medi Ambient, quedava clar que els temes ambientals passaven a dependre de la decisió unipersonal d’una persona de confiança. És a dir, s’eliminava el pes de les opinions tècniques i passaven a dependre de les decisions polítiques.
Un nou cas que afavoreix als infractors
Com és sabut, aquest Decret Llei inclou moltes altres modificacions. Aquests dies, arran de la desgràcia de València, s’ha tornat a posar sobre la taula que el canvi legislatiu va eliminar la prohibició de construir sobre zones inundables.
També és conegut que el mateix Decret Llei inclou la possibilitat de legalitzar edificacions il·legals en rústic.
Eliminar la Comissió de Medi Ambient mostra avui un dels primers efectes: premiar uns infractors que no només no van fer uns dipòsits per estalviar aigua, sinó que els van convertir en piscines, gastant més aigua que abans.
Un projecte que incloïa un auditor ambiental que havia de vetlar pel compliment de les condicions ambientals amb què s’havia aprovat el projecte.
Un molt mal precedent que premia uns promotors que van enganyar tothom.
Pagaran alguna sanció significativa?
Es desconeix a hores d’ara quin import hauran de pagar pels dos incompliments efectuats:
Quina sanció pagaran els responsables de la infracció urbanística, que inicialment havia de ser de 486.844 euros cadascun?
Quina sanció pagaran els responsables de la infracció ambiental?
Quina sanció pagaran per haver incomplert també els paràmetres urbanístics de les noves edificacions agrícoles construïdes vora el Camí de Cavalls?
Quin precedent s’està construint en aquesta illa Reserva de Biosfera?
Views: 429
9 respostes
A modus de mafia siciliana, no pot ser mes merdós. Entrar en politica a delinquir, usar el poder per derogar normes i institucions que protegien el be comu de forma qualificada per anar contra el be comu sense trabes, legalitzar les anteriors infraccions i deixar que alguns es facin d’or amb el “pelotazo”. Que estaran eternament agraits, es tanca el cercle.
La destrucció irreversible del que es de tots, cap a les butxaques d’uns pocs, el que obre la veda a nous depredadors.
No sé que es pot fer.
Gràcies per exposar-ho diàfan
Només una pregunta. És pot fer alguna cosa davant d’aquest desgavell?
Destrosant MENORCA, una vegada més…. Ja no queda casi res decent….
MAFIA MENORQUINA
Vergonyós!!!
Els corruptes al poder i els governants aplaudint!!
Desolador!!!
L’avarícia no té límit!!!
Quin futur deixarem als nostres néts/es????
Eliminar comissions que vigilen i que, per tant, que impedirien cometre disbarats és perquè a algú li convé no tenir censura de cap mena.
La mateixa tàctica que l’actual govern de la Generalitat valenciana.
Es mereixen una resposta adient.
¿Los “grandes y buenos” y los políticos de Menorca se consideran por encima de la ley? Son los ciudadanos respetuosos de la ley los que están siendo castigados con tales acciones. Obviamente, lo que cuenta no es “lo que sabes”, sino “a quién conoces”. Esta acción y este presidente son una farsa para el medio ambiente, la ecología y las generaciones más jóvenes.
Quines pocavergonyes. Em fa fàstic llegir aquest abús i que aconsegueixin alliberar-se de multes urbanística i ambiental és prova que estem perduts sense remei ni solució. Menorca es lliurava d’atrocitats però ara van a tota màquina