Objeccions a més xalets a la costa de Sant Lluís

Objeccions a més xalets a la costa de Sant Lluís

El GOB ha tornat a presentar al·legacions al Pla Parcial de Cap d’en Font i Binisafúller platja, que preveu la construcció de 115 xalets nous a una zona on no hi ha aigua. L’associació adverteix dels greus problemes que poden representar els pous d’infiltració de salmorra que els promotors ara proposen i d’altres incongruències de consideració.

El creixement previst a la part occidental de la costa de Sant Lluís fa temps que es ve tramitant. En 2023 l’Ajuntament de Sant Lluís va aprovar inicialment el Pla Parcial, però hi havia importants errors en els càlculs de necessitats d’aigua i altres deficiències que van ser exposades en al·legacions. Ara, el Pla s’ha tornat a dissenyar i l’Ajuntament va aprovar el passat agost tramitar la modificació, que ha sortit a exposició al públic.

Per solucionar el problema de la manca d’aigua disponible a l’aqüífer, els promotors proposen una captació en un pou proper al mar i la injecció de la salmorra en un altre pou una mica més cap al litoral.

Perills per l’aqüífer

A les al·legacions presentades, el GOB adverteix que aquest sistema no fa desaparèixer el greu problema d’un abocament continuat d’aigua altament carregada de sal que implica una dessaladora.

Ben al contrari, optar per la via d’un pou d’infiltració, es pot traduir en fractures al subsòl que condueixin la salmorra en direccions no desitjades. Es pot contaminar l’aqüífer i també es pot facilitar la intrusió marina cap a l’interior del subsol.

En el cas que la salmorra vagi sortint cap a la mar, hi ha un greu problema perquè aquest litoral presenta una considerable praderia de posidònia.

El GOB ha detectat novament errors en els càlculs de la necessitat d’aigua estimada per abastir tot el creixement previst.

La dessaladora projectada, en qualsevol cas, no bastaria per abastir la nova població prevista.

Així mateix, el Pla Parcial pretén optar per una modalitat de construccions agrupades, que no està prevista ni en el planejament municipal ni en el Pla Territorial Insular. La zona tampoc disposa de clavegueram, perquè les canalitzacions de recollida d’aigues residuals s’han de conduir cap a la depuradora de Binidalí, que no està en funcionament perquè no té emissari.

Crida a les formacions polítiques i a la ciutadania organitzada

El GOB demana a totes les formacions polítiques que treballin per evitar nous creixements a la costa com el d’aquest cas. Afegir xalets al litoral de Sant Lluís és una opció que ja no té interès per a Menorca i que, com es pot comprovar, genera una sèrie de problemes que afecten als interessos generals.

La greu situació de l’aigua hauria de servir per replantejar creixements turístics, com el de Cap d’en Font i Binisafúller a Sant Lluís, però també com el de Platges de Fornells i altres indrets a Mercadal, Repòs del Rei as Castell, Torre-solí a Alaior o Canutells a Maó.

Menorca no necessita més creixement a la costa ni més places turístiques. L’illa requereix d’una baixada de la pressió humana a l’estiu, de la racionalització d’usos en l’aigua, d’una política d’habitatge que freni l’especulació i d’una aposta per diversificar de forma progressiva l’economia.

Que en 2026 encara hi hagi ajuntaments que tramiten plans parcials per fer més de 100 xalets nous a la costa o que el Consell eviti que s’eliminin places turístiques que van quedant inoperatives pel propi mercat, demostra que encara queda molta feina per passar de les paraules als fets.

El GOB anima les associacions ciutadanes a usar les eines que la legislació permet per frenar les dinàmiques negatives que encara operen a l’illa i participar dels debats en la recerca de solucions.

Share

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Arxiu de notícies

Aquí trobaràs les notícies publicades fins al 25 de gener de 2024.

Llista de correu

Omple el formulari t’enviarem totes les novetats del GOB Menorca.

El Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa de Menorca (GOB Menorca).

No et perdis res!

Subscriu-te al butlletí  i t’enviarem totes les novetats del GOB Menorca.

Tenim WhatsApp de difusió setmanal amb activitats i notícies. Envia ALTA + nom i cognom al +34 722 182 286

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.