De Menorca al Planeta: la via agrària

De Menorca al Planeta: la via agrària

Avui, 24 de juliol, és el Dia de la Sobrecapacitat de la Terra. Aquest és el dia del calendari en què la demanda de recursos naturals per part de la Humanitat des de dia 1 de gener supera la capacitat del planeta per regenerar-los en tot un any. Aquesta data, fatídicament, arriba cada cop més prest. Hi ha, tanmateix, algunes accions que els ciutadans podem posar en pràctica per viure de forma més sostenible.

Atès que gairebé la meitat de la biocapacitat del planeta es destina a l’alimentació, transformar el sistema agroalimentari és clau per reduir el malbaratament de recursos i avançar cap a un model més sostenible. Triar aliments produïts localment i amb respecte per la natura és la primera passa per reduir la nostra petjada ecològica! El programa de Custòdia Agrària dona suport als pagesos i pageses que els produeixen.

Viure dins dels límits ecològics del planeta és possible

En aquest context, el GOB ha impulsat diversos estudis elaborats per Global Footprint Network per comparar l’impacte ambiental dels aliments produïts a finques del programa de Custòdia Agrària amb les produccions convencionals.

Els tres estudis mostren reduccions molt significatives de l’impacte ambiental:

  • 🐄 Carn de vedellala petjada ecològica d’1 kg produït a finques de Custòdia Agrària és un 60 % inferior respecte a la mitjana estatal. Les finques de custòdia prioritzen una alimentació basada en pastures extensives, minimitzen la fertilització artificial i eviten emmagatzemar els purins en forma líquida, reduint així l’emissió de metà.
  • 🍅 Fruites i verdures: els productes vegetals d’aquestes finques presenten una petjada ecològica un 66 % menor que la mitjana estatal. Això s’explica per la menor dependència d’agroquímics i l’estalvi en transport.
  • 🐖 Embotits: la petjada ecològica de la producció d’embotits és un 71 % menor a les finques de Custòdia Agrària respecte a la mitjana estatal, especialment gràcies a la reducció de pinsos externs, l’estalvi d’energia.

En tots tres casos, el manteniment del paisatge en mosaic, especialment la conservació de zones arbrades i de matolls dins les finques agràries contribueix a augmentar la biocapacitat de la Terra, tot reduint la petjada ecològica d’aquestes finques. És el que anomenem el “factor custòdia”.

Aquestes dades confirmen que un model agrari sostenible no només és viable, sinó que és clau per fer compatible la producció d’aliments amb la salut del planeta. En un moment en què la petjada ecològica global creix de forma alarmant, Menorca pot ser exemple de com fer front al repte amb responsabilitat i amb accions concretes.

Els resultats són clars: apostar per una alimentació local, de proximitat i amb criteris agroecològics és l’alternativa més raonable i eficaç per postposar el Dia de la Sobrecapacitat de la Terra.

Cada cop més prest

De forma aparentment inexorable, el Dia de la Sobrecapacitat de la Terra ha anat avançant progressivament, any rere any: si durant els 2000 era a finals de setembre, la dècada següent va suposar un salt de dates a principis d’agost, i ara ja és a finals de juliol. De forma prou il·lustrativa, l’any en què vam haver-nos de confinar va ser una excepció: el 2020, la pandèmia de la Covid‑19 va reduir dràsticament l’activitat humana i això va permetre endarrerir la data fins al 22 d’agost, la més tardana del decenni. Lamentablement, el 2021 hi va haver una recuperació en el ritme d’exhauriment dels recursos, i enguany la data es torna a avançar, després que només hagin transcorregut 205 dies de l’any, abans que mai.

L'evolució dels dies de sobrecàrrega de la Terra, recalculats amb les últimes dades proporcionades per l'edició del 2025 (Font: Earth Overshoot Day)

Vols tenir una visió global del programa de Custòdia Agrària? El següent vídeo l’explica de manera resumida en un minut. I si vols conèixer els pagesos, les finques que en formen part i els seus productes, consulta el nostre catàleg.

Views: 118

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Arxiu de notícies

Aquí trobaràs les notícies publicades fins al 25 de gener de 2024.

Llista de correu

Omple el formulari t’enviarem totes les novetats del GOB Menorca.

El Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa de Menorca (GOB Menorca).

No et perdis res!

Subscriu-te al butlletí  i t’enviarem totes les novetats del GOB Menorca.

Tenim WhatsApp de difusió setmanal amb activitats i notícies. Envia ALTA + nom i cognom al +34 722 182 286

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.