L’aigua per a l’abastament ordinari del municipi des Mercadal prové d’aprofitaments subterranis que extreuen de la massa 1902M1 Sa Roca. Els piezòmetres mostren una tendència descendent des de 2012.
Segons les dades oferides per Recursos Hídrics i publicades per l’OBSAM, l’aqüífer de s’Albaida tenia un nivell mitjà en 2011 de 41 metres sobre el nivell de la mar. En 2025, el nivell registrat és de 30 metres. Aquestes dades impliquen que s’ha perdut un 25 % de la capacitat de l’aqüífer en només 15 anys.
A la darrera dècada, dels 13 mesuradors instal·lats, 5 mostren tendència estable i 8 la mostren descendent o fortament descendent. No hi ha cap lloc on es detecti recuperació.
Les actuals extraccions públiques realitzades (aigua servida i pèrdues), dividides per la població resident i flotant del municipi, superen els 450 l/p/dia. És a dir, els consums actuals per càpita superen en un 80 % el màxim de 250 litres que el Pla Hidrològic preveu tant per a expedients de concessió com per a la quantificació de noves demandes associades que es prevegin en els instruments de planificació urbana i ordenació territorial. Les pèrdues de xarxes es troben pròximes al 30 %.
El municipi des Mercadal té creixements turístics prevists a les urbanitzacions de Son Parc, Arenal d’en Castell, Punta Grossa, Addaia, Coves Noves, Macaret, Platges de Fornells i ses Salines.
És sabut que el consum d’aigua a zones turístiques acostuma a ser bastant més elevat que el de la població resident.
Atesa la delicada situació en què es troba l’aqüífer de s’Albaida i també el de Migjorn, i atès que encara s’han de passar els dos mesos amb més pressió turística de l’any, el GOB s’ha dirigit a l’Ajuntament des Mercadal per demanar:
- Quantes cases unifamiliars s’han autoritzat en zona turística al municipi des Mercadal en els darrers dos anys.
- Quines millores s’han duit a terme en les instal·lacions de distribució d’aigua potable.
- Quines mesures de reducció de consum s’han previst aplicar a les zones turístiques del municipi.





