Back to top

Un Govern negacionista

Font: Menorca info

El negacionisme és un gran aliat de la confusió política. Es veu reforçat per les actuals tecnologies, que permeten incorporar molts missatges repetits en poc temps, i sol conduir la gent -de bon grat o no- cap a ideologies ultradretanes. Als que negaven l'holocaust nazi, o als que neguen l'origen humà de l'actual crisi climàtica, hi hem anat afegint altres corrents temàtiques. A Menorca, tenim els negacionistes de la massificació turística.

Rere cada negacionisme, hi ha qui en treu rendes, econòmiques o polítiques. Estructurar un relat que converteix les víctimes en botxins, apuntar a teòriques conspiracions prou complexes perquè no es puguin demostrar, denigrar qualsevol aport estadístic o quantitatiu, són maneres que empenyen en definitiva a apuntar-se a una creença en tost de a una deducció racional.

Això no tindria més importància si es mogués a nivell individual. Però en tractar-se d'un impuls col·lectiu i intencionat, pot tenir conseqüències complicades per a la col·lectivitat, sovint irreversibles.

Si agafam la metodologia de l'Institut Balear d'Estadística, veurem que en 1997, essent ja Menorca un destí turístic ben consolidat, es comptaven 135.000 persones damunt l'illa a l'agost. En 2022 van ser 225.000 segons la mateixa font. O sigui, que en 25 anys hem afegit 90.000 persones més a la punta d'estiu. Amb els corresponents vehicles que arriben en vaixell i que enguany han tornat a batre rècords.

Una de les reaccions de l'anterior Govern va ser la moratòria turística, que a Menorca deixa una gran part del creixement previst sense afectar. Vegem-ho.

Menorca tenia en 2021 -últimes dades oficials- 81.000 places turístiques reconegudes. De les quals, una tercera part han aparegut els darrers anys en forma de lloguer turístic (unes 28.000 places). Per tant, l'illa que havia apostat per créixer poc turísticament a partir de controlar el creixement urbanístic al litoral, ha vist incrementar en una tercera part la seva capacitat d'acollida turística a partir de destinar cases (unes 6.000 cases, poca broma) al turisme.

Resulta que la moratòria turística no afecta, en el cas menorquí, a les diferents urbanitzacions de costa que encara poden créixer. Pensem que hi ha indrets, com Coves Noves, Son Saura o Torre-solí que poden tenir increments substancials. Van quedar fora de la moratòria turística perquè molts es van negociar judicialment quan el Pla Territorial de 2003 va aplicar importants retallades al desgavell heretat de les dècades anteriors.

Per tant, a Menorca la moratòria no impedeix fer places turístiques a la costa, només frena nous lloguers turístics i noves places en rústic. Aquesta setmana hem vist el Conseller de Turisme dir que creu que a Menorca és necessari eliminar la moratòria de forma urgent.

De manera que, per una banda, el Govern anuncia un nou Decret per poder fer edificis més alts i pisos més petits, a fi de generar habitatge a preus que puguin estar a l'abast de la població resident, però per l'altra vol eliminar amb urgència la moratòria turística i així poder permetre destinar uns quants milers més de cases al lloguer turístic. Quin balanç oferirà aquesta curiosa política d'habitatge?

Les conseqüències de la massificació turística ja són tan evidents que molta gent veu en seriós perill el model més o manco controlat que Menorca havia pogut tenir fins ara. Les nostres platges verges emblemàtiques, com cala Mitjana, Macarella, Macarelleta, Turqueta, es Talaier, estaven l'any passat entre 3 i 5 vegades més densificades del que haurien d'estar.

L'Ajuntament de Ciutadella pensa amb la insòlita idea de tornar obrir els aparcaments de les platges on ara es va en bus, simplement perquè ja no sap com gestionar aparcament per a tants vehicles al casc urbà. No hi ha aigua. S'han hagut de tornar a posar en marxa els vells motors dièsel de la central elèctrica per respondre a la demanda de tanta gent.

Sembla que ens trobem enmig d'una voràgine empesa amb l'objectiu d'incrementar el preu immobiliari d'algunes propietats, que es condimenta amb un negacionisme de la massificació.

En els anys noranta es van fer manifestacions reclamant el dret a una Menorca digna. Ara torna a ser la dignitat de Menorca la que està en perill si es continua en aquest camí de creixement obsessiu i de negació de les evidències.

Una de les astúcies que es sol usar per fugir del debat és pretendre instal·lar un discurs davant el turisme de tot o res. O estàs a favor de la massificació o estàs en contra del turisme. I no. Els debats puerils son la tinta del calamar.

 

(Article publicat per Miquel Camps, com a coordinador de política territorial del GOB, al diari Menorca de 18/09/2023)

Comentaris

comptar turistes

Jo soc partidari de comptar numero de turistes, posar un limit als turistes, els recursos de la illa son els que son, si entra un turista ha de haver sortit un altre, filtrar a l´aeroport i als ports la quantitat de gent que entra i que surt, els que estan censats a la illa ja estan comptats com ni entren ni surten i posar un limit, fer una auditoria del màxim de persones que admet la illa amb els recursos que te. No podem permetre la sobreexplotació del turisme i la degradació de la illa. Ho dic com a turista de Menorca que soc i seré, amb totes les consecuencies

Vivendes fantasma

El perill també, si es construeix més amb idea de llogar al turisme de temporada, és que a l'hivern ens quedin aquests urbanitzacions fantasma buides i fosques com n'he vist per exemple a les costes de Tarragona. Edificis sencers deshabitats. :( Jo em sumo als moviments de protesta del GOB. Teniu tot el meu suport.

Població resident

Hi ha que tenir en compta un aspecte important el 1997 erem 70.000habitants de dret i en 2022 som 100.000. Així que la població flotant a la punta d'estiu sa incrementat en 60.000 persones no 90.000. De tota manera un increment prou notable però el fet es que hi ha hagut un increment molt alt de residents amb un parentesis durant sa crisis del 2008 però que s'ha recuperat força aquets darrers anys i aixó no s'atura perquè s'illa es un reclam de nous treballadors que demanda s'activitat económica, majoritariament turística es clar ..., afegint problemas d'habitatge, recursos, etc.,

Població resident

Hola Abel. Tens raó apuntant que la població resident ha anat creixent també els darrers anys. És important considerar-ho, perquè si aquests residents hi son tot l'any a l'illa, la necessitat en termes de recursos (aigua, energia) o en la producció de residus es multiplica per molts de dies. Tot i així, l'article valora l'evolució de pressió humana que hi ha a l'estiu, cosa que inclou tan residents com visitants. En aquest sentit, segons les dades Ibestat, a la punta de la temporada turística hi ha 90.000 persones més que 25 anys enrere.

El GOB ja no es lu que era, lliure de conflicte d'interessos

No me puc creure que el GOB faci veure que no sap que tots els mitjans de comunicacio estan comprats i més encara que hagi venut el seu tarannà de proteccionista de la natura, fa veure que no sap que el clima està totalment manipulat avui en dia i que la gent que paga aquesta destrucció no vol res de bo ni pel planeta ni per les persones. Quina decepció amb el GOB. No fa falta que torneu esborrar el meu comentari, no censureu vosaltres també. Llibertat d'expressió necessària per tothom.

Conflictes

Hola Mari. Ja ens perdonaràs, però no aconseguim entendre la relació que estableixes entre que hi hagi mitjans de comunicació comprats (qui més qui manco ho sap això) o que hi hagi gent que no vol res bo pel planeta (tampoc és cap novetat), amb aquest article del GOB. Aquesta pàgina està destinada a generar informació per la gent interessada en temes ambientals. Per tant, també hi caben els debats, que no sempre son una bassa d'oli. Però els insults i les acusacions sense fonament, que tantes vegades s'empren per desviar l'atenció dels temes centrals o simplement per posar renou, no hi tenen cabuda.

Pues es muy claro lo que dice

Pues es muy claro lo que dice Mari. Y si no lo entiendes, una de dos o naciste ayer o efectivamente tu también estás juntado hasta las cejas. Llevamos los reclamando tema Chemtrails, el tema del falso calentamiento global, todo con documentación oficial y fidedigna. Tu, Miguel, haces oídos sordos o no te quieres enterar. Hasta algunos medios de comunicación ya están dando veracidad a esta manipulación climática, que no cambio climático, pero tú como si nada. Me decepcionas. Una isla como esta necesita otra persona que gestione la protección integra de los recursos que tenemos. Tu lo estás mandando todo a la mierda por una política globalista

mis sentidos no estan manipulados

Bueno, lo que ven mis ojos sin intermediarios mediáticos (tv o cine), el calor que siente mi cuerpo en verano (sin manipulación de terceros) y en invierno, sí en invierno, y el recuerdo que tengo de las estaciones del año cuando era pequeño y la ropa que me ponía son totalmente distintos de lo que vivo ahora 50 años después. De pequeño y hasta los veinte años aprox. en invierno me ponía abrigo, hasta dos jerseis a veces y bufanda, en primavera-otoño con un jersei y una chaqueta bastaba, en verano el sol era abrasador al medio día pero a media tarde ya se podía ir por la calle sin agobios y por la noche refrescaba. También recuerdo muchos días de colegio con lluvia y las típicas tormentas de verano. Te hablo de Barcelona y Mataró. Ahora, el verano fuerte empieza a mediados de junio, por las noches no refresca, el sol te abrasa hasta las 8 de la tarde, el abrigo en invierno hace años que no me lo pongo, un comercial mayorista de abrigos que conozco dejó su trabajo porque ya no había venta. Las lluvias hoy día duran media horita y a veces ni eso. Son rarisimos los días que que llueve 24 horas seguidas y olas tormentas de verano estan totalmente desfiguradas respecto a lo que viví. Antes había la típica riada que se llevaba los coches aparcados en la riera. Ahora hay menos tormentas pero son extremas. se inundan barrios o pueblos enteros. Los viejos de allí donde vayas en todas partes (si hablas con ellos) cuentan que nunca habían visto las calamidades de hoy día en cuanto a lluvias, pedregadas, riadas, inundaciones. Vivian grandes nevadas o lluvias pero no con la intensidad o explosividad de hoy dia. La sequía se ve por todas partes si viajas un poco. En Barcelona puedes ver gente tomando el sol en la playa en bañador o bikini en pleno invierno (febrero). La primavera y el otoño han desaparecido. Hay una bonanza del tiempo continua hasta que llegan algunos días de frío que son extremos y no duran mucho. Las estaciones de esquí de fondo se mueren por falta de nieve porque ahí no es rentable poner cañones de nieve. Los viejos del lugar hablan de que todo estaba nevado desde que empezaba el invierno hasta que llegaba la primavera y las comunicaciones se hacían difíciles y se ríen de las alarmas de la gente frente a una nevada (eso sí, mas bestia) que los deja aislados unas horas o dos días como mucho, nevada bestia de la que en una semana ya no queda rastro (te hablo del Pirineo en un radio de 100 a La Seu d'Urgell. En Solsona, mis familiares cuentan inviernos en los que nunca faltaba la nieve semanas seguidas, ahora nieva algunos días. Cuentan (en plan exagerado) que había días que hacía tanto frío, que si meabas en la calle, el pipí se congelaba antes de llegar al suelo. Hoy lo cuentan al revés, dicen (también en plan cachondo) que en verano hay días que hace tanto calor que el pipí antes de llegar al suelo ya se ha evaporado. En cuanto al mar, cuando era pequeño podía ver cagarros de mierda flotando (en el Maresme) porque entonces no habían colectores y te bañabas a dos metros de la cloaca que vertía directamente al mar cada 100, 200 o 1000 metros según la zona. Hoy día cagarros no ves porque ya hay colectores y depuradoras por todas partes, pero cualquier playa (que no limpien) u orilla de rios o lagos están llenos de plásticos y otros desechos. En todo lo que te he contado no ha intervenido ningún medio tipo TV, radio, periódicos, etc. sólo mís sentidos, mis recuerdos y las EXPERIENCIAS que me han contado. Así pués, aquí lo único que está manipulado es tu cerebro por los negacionistas, o tienes una miopía galopante que se puede corregir o simplemente eres un provocador.

MIS SENTIDOS NO ESTÁN MANIPULADOS

Jordi, me has quitado las palabras de la boca, es totalmente verdad TODO lo que dices, la gente que ha vivido el clima de antes puede recordar perfectamente que no es el mismo de ahora. Y sobre el turismo, añado que muchas zonas de esquí alpino, donde como dices, ya no nieva, se están reinventando otro tipo de turismo, de spa y masajes porque los cañones de nieve son caros para la cantidad de nieve que haría falta. Añado que los inversores turísticos de playa, están mirando ya al mar Báltico porque el calor excesivo del sur Europa irá echando a los turistas poco a poco, sobre todo cuando los científicos ya están diciendo que estos últimos veranos serán los más frescos de la próxima década. Podemos hacer como si no estuviera pasando nada, podemos hacer oídos sordos a la comunidad científica, es igual, poner la cabeza debajo de la arena como avestruces no va a cambiar el panorama que ya está aquí, repito, ya está aquí, y que sin medidas valientes sólo va empeorar. Por favor, si no en vosotros, pensad en vuestros hijos y nietos. Nos ha tocado, basta de perder el tiempo con negar la evidencia, ahora hay que actuar.

medidas valientes

Medidas valientes como admitir a tramite y hacer una investigación com las pruebas de lo que nos hachan desde los aviones que fumigan. Como el grupo de personas que colaboran con Josefina Fraile que han recogido del suelo cientos de muestras analizando los metales pesados y otras sustancias tóxicas imposibles de ser creadas por la misma naturaleza. Y si no es así que lo demuestren.

Els meus tampoc

Els meus tampoc quan veig el cel ple d'esteles que ningú sap com explicar. Com que que la humitat fa això quan fa 50 anys hi havia la mateixa i jo no havia vist mai avions que deixessins esteles d'aquesta magnitut i durada. Com es que en el mateix moment veig una avió que la deixa i un altre que gens ni mica, quan volen pel mateix cel? Si hi ha tanta humitat com per forma condensacions tant duraderes del que surt de l'avió, com es que no es condensa l'aigua formant nuvols, si precisament diuen que les esteles es formen per la humitat de l'ambient? com quedem?

negacionisme i educació

Recentment, vaig ser al Pirineu aragonès i vaig tenir el plaer de visitar unes bodegues que embotellen vi de la terra. A la pregunta de si començaven prest la barema, ens varen dir que a causa del canvi climàtic ,ara l'han de començar a principis de setembre, quant sempre havia sigut un mes després i que també moltes plantacions estaven guanyant alçada per poder mantenir una temperatura idònia pel creixement del raïm. ÉS una mostra inequívoca que el temps ha canviat i que les temperatures han experimentat una pujada que tots esteim patint en les nostres carns. Avui en dia que les xarxes socials competeixen amb els mitjans de comunicació, qualsevol persona indocumentada, pot ser emissora d'invents o paranoies personals que trobin qualcú que les compri. El negacionisme de la evidència s'ha obert camí i per desgràcia hem de lletgir opinions que no s'aguanten ni un segon però aixó si, que volen estar en primera línia de debat, inclús desafiant als científics de tot el món, però el que no suporto és la mala educació i el to barruer que duen molts d'aquests comentaris negacionistes, com aquí hem pogut llegir. Salut i llarga vida Miquel i companys, la lluita serà llarga.

Govern negacionista

Totalment d'acord GOB!! No sé com podrem aturar aquesta voràgine capitalista de construir més habitatges turístics que només beneficien els qui més tenen ja del món.El sistema, en canvi ,no prepara vivendes per els més necessitats,joves,treballadors,mestres.Es injust què els rics sempre es fan més rics.Els doblers fan doblers.les desigualtats creixen cada vegada més. El canvi climàtic fa estragos.Temperatures més altes de cada vegada més.La natura fa estragos. L'aigua cada vegada més escassa ,contaminada,salada i tudada en averies,regant i en piscines. Tot plegat molt decebedor!! Salut

Igual que els llocs

El comportament urbanístic a l’illa és, a gran escala, el mateix que ha observat el GOB en les reformes de llocs amb finalitat turística: quan ho tenen tot ocupat amb habitacions d’hotel, restaurant, spa, etc., després demanen fer edificis extres per l’activitat agrària o ramadera, quan abans ja existien i es van reconvertir en us turístic. Resultat: creixement. Fins ara ja hi havia habitatges per tothom, però molts han estat ocupats o reservats per us turístic (això inclou tant els lloguers turístics legals i il·legals com les cases llogades a gent arribada de fora per servir al turisme). Ara demanen creixement urbanístic amb caràcter d’urgència per poder allotjar... a qui? Als menorquins? Situacions així demostren que esteim molt enfora d’assumir el problema del creixement, que sempre es deixa resoldre’l a les generacions venideres. La «crisi» de l’habitatge només denota la claudicació al creixement i la incapacitat de gestionar la tensió dels recursos que no sigui la solució màgica de que sempre es pot créixer un poc més.

Negar l'evident??

Gracies Miquel/ GOB Es fa palès: qui qüestiona fent servir paraules d'ofensa, no te justificació i possiblement es deixa manipular facilment.

una cosa no treu l'altre

Qui nega el canvi climàtic? Es evident que les temperatures han canviat i el clima està embogit. El que es questiona és el per què. Si ho provoquen els humans o és un cicle natural és una de les preguntes. En cas de que siguin els humans, quins s'emporten la palma? Els que fumiguen amb els avions que deixen esteles quadriculades al cel com mai, havent-hi la mateixa humitat que fa 50 anys quan no se'n veia cap? Pot ser oi que ho provoquin aquests oi? El problema que tenim es que barregem ous amb caragols. Des del Covid es fa gairabé impossible tenir una conversa lògica. Ens van fondre els lobuls frontals amb tanta manipulació i encara no hem pogut veure-ho. Que hi hagi una evident massificació de gent a l'illa no vol dir que el canvi climàtic exiteixi, deixi d'existir, sigui o no provocat pels humans i a sabar per quins humans. Hi ha teories de tot que lamentablement es titllen de negacionistes si no estan amb la teoria oficial. Falta poder parlar de TOT. I TOT és TOT. Debat obert i sense posar etiquetes. No crec que funcioni el remei de "tots a una". Això és el que ens van vendre amb el Covid i ja s'ha vist... El que funciona es ser tractats com a persones intel·ligents i intentar raonar totes les teories amb calma.

Afegeix un nou comentari

Informació sobre protecció de dades. Responsable: Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa. Finalitat del tractament: Publicar el comentari. Legitimació: El teu consentiment. Comunicació de les dades: No es comunicaran a tercers excepte per obligació legal. Drets: Accés, rectificació, portabilitat, supressió. Contacte: info@gobmenorca.com. Protecció de dades personals
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per comprovar que sou un visitant humà i prevenir els enviaments automàtics de correu brossa.