Back to top

Manifest contra la massificació turística

Manifest llegit a l'excursió del programa La Menorca In-SOS-tenible, celebrada a Son Bou el dia 20 de novembre de 2022:

Menorca és un dels territoris que més ha lluitat per no caure en els errors del progrés mal entès. Des d'abans de la democràcia, ja hi va haver mobilitzacions socials per salvar indrets emblemàtics que es volien urbanitzar, i aquesta feina s'ha hagut de mantenir durant dècades.

En aquest mateix espai de Son Bou, que avui ens acull, es van fer moltes accions en els anys vuitanta i noranta. Feines informatives i accions directes, però també elaboració de propostes i negociacions, que van permetre finalment acabar amb les reiterades agressions al medi, salvar el magnífic sistema dunar i la gran zona humida que s'hi acumula al darrera.

En 2003, el Pla Territorial va tancar l'amenaça que existia fins llavors de noves urbanitzacions al litoral o a l'interior de gran part de l'illa. La distinció de Menorca com a Reserva de la Biosfera, atorgada 10 anys abans, es va materialitzar en forma d'un instrument d'ordenació territorial que convertia en norma la filosofia majoritària de la societat menorquina.

Aquesta aposta per la contenció urbanística s'ha fet cada vegada més palesa, conforme els territoris propers, que no havien adoptat mesures d'aquest caire, anaven soterrant sota el ciment i l'asfalt cada vegada més espais.

A dia d'avui, Menorca és coneguda a nivell internacional com un indret que ha apostat perquè la conservació ambiental sigui un actiu real, que es nota en el paisatge, en la biodiversitat observable i en l'orgull que gran part de la gent vinculada a l'illa mostra quan parla de les platges verges, de la paret seca o dels ullastres tombats per la tramuntana.

Però fa uns pocs anys que han aparegut noves amenaces, que ara ja s'estan fent realitat en forma d'impactes negatius. L'aparició de noves formes de comercialització d'allotjaments per a visitants, de plataformes digitals de gran impacte, ha disparat la capacitat d'acollida de Menorca, sense que s'hagi construït gaire creixement nou. Ara, edificis que abans eren cases per als residents, s'han convertit, legalment o de fet, en allotjaments turístics.

Aquest fet, sumat a un gran increment de la promoció turística fet amb diners públics, està provocant que, de cada any, Menorca rebi més visitants, més vehicles, més vaixells, més pressió sobre una illa que no volia això.

Per aquests motius som aquí avui. Per recordar que no és aquesta l'aposta menorquina. No podem caure en els errors, tan coneguts, d'identificar quantitat de persones amb èxit. Perquè això ens està portant a que, quanta més gent ve, millor mos pensam que va.

En les darreres dècades, les Illes Balears han afegit uns quants milions de visitants a la temporada turística, al mateix temps que hem baixat moltes posicions en renda per càpita. Les proves són clares. Incrementar turistes no és sinònim de millors resultats. A partir de cert moment, aquest creixement resta.

Per açò venim a demanar:

  • Que es freni la destinació de diners públics a la promoció turística d'estiu.
  • Que s'incrementi la inspecció sobre la gran quantitat d'allotjament turístic il·legal que està ajudant a massificar l'illa.
  • Que es doti a Menorca de la capacitat de decidir quants vehicles hi ha d'haver cada temporada, igual que fa tres anys que ho està fent l'illa de Formentera.
  • Que els hotels com aquests que tenim al costat, i això és un missatge especialment dirigit a la companyia Melià i a l'Ajuntament d'Alaior, que aquests hotels redueixin sensiblement el seu impacte paisatgístic i la seva capacitat en places turístiques, al temps que apostin per un compromís real amb la sostenibilitat ambiental i configurin una oferta adaptada als temps que corren.
  • Que les administracions públiques siguin transparents, que no dificultin la informació a la ciutadania i que no oblidin la seva obligació de treballar en favor de l'interès general.

Molta gent vol venir a Menorca perquè és una illa conservada. No hem de perdre aquesta aposta per molts d'interessos econòmics que pressionin. Aquesta lliçó ja la vam aprendre fa molts anys. La massificació turística ens està fent mal i ho hem de corregir.

És el moment de repensar la promoció turística i de treballar amb fermesa per no superar la capacitat de càrrega de l'illa. Per això som aquí avui. Moltes gràcies per haver vingut i molta força per continuar.

El mes de desembre descansarem d'aquest tipus d'excursions, però el mes de gener les tornarem a emprendre. La pròxima cita és el diumenge 29 de gener. Apunteu-vos la data i veniu a caminar en favor de la sostenibilitat de Menorca.

 

Enguany celebrem 45 anys d'ecologisme ininterromput, d'una associació que no ha aturat de créixer i d'implantar-se socialment. No us perdeu el vídeo de celebració. Cliqueu en el següent enllaç: FER-SE DEL GOB, 45 ANYS DESPRÉS (Vídeo)

 

Comentaris

manifest

Suscribeixo totalment el manifest! Gracies GOB i a les persones que s'impliquen per intentar mantenir la Menorca desitjada

Os parece sostenible lo que

Os parece sostenible lo que están haciendo en Fornells? Gracias por vuestro esfuerzo pero los interés económicos priman y Menorca se encamina a ser otra isla balear explotada mas, muy a mi pesar

Fornells

Hola Silvia. Si tecleas Fornells en el buscador de esta misma página web podràs leer los comunicados y las acciones que se han hecho al respecto. Saludos.

A veure si ho aconseguim!

A veure si ho aconseguim! També és important que deixi de venir a viure tanta gent a Menorca. Es últims anys sa població menorquina ha augmentat moltíssim, i quanta més gent hi ha, més doblers (procedent des turisme) es necessiten, més recursos ambientals i econòmics s'han de destinar: sa bolla es fa més i més grossa (vivenda, sanitat, recursos, contaminació...). És urgent que es freni s'augment de residents nou vinguts!

No olvidemos la gentrificación de Maló

El desastre paisajístico de Son Bou lo sufren los turistas, la subida de los alquileres y la propiedad la sufrimos quienes vivimos en Maó ( no conozco la situación en otras ciudades, intuyo que lo mismo estará pasando en Ciutadella). Creo que es importante saber para quien conservamos la isla ¿ Para sus habitantes, nativos o por " adopción" , o para el dueño de hoteles boutique y los ricos extranjeros... Un saludo

Gentrificació

Hola Gonzalo. L'impacte paisatgístic de Son Bou no només el pateixen els turistes, també fa mal al sentiment de molts menorquins. Igualment, les més de mil places d'aquests hotels contribueixen a la massificació, a la pressió sobre l'aigua, al consum energètic, a la generació de residus o a la importació de productes de fora. La gentrificació que comentes, amb la pujada de lloguers o de preus de l'habitatge que pateixen actualment alguns pobles, són fenòmens molt lligats al descontrol en el lloguer turístic i també alimenten la massificació de l'illa, perquè augmenten la capacitat d'acollida sense haver construït noves urbanitzacions. El debat no és excloent entre hotels de platja o gentrificació. Són dues coses que van molt lligades a la promoció turística, que estan incidint significativament en la pèrdua de qualitat de vida de la població resident i que només es poden resoldre si la ciutadania ho demana amb insistència. És cert que ha arribat gent amb molt de poder adquisitiu, alguns d'ells possiblement atrets per la conservació de l'illa i d'altres per participar del negoci immobiliari. Però això no ens redueix de cap manera la voluntat de conservar-la.

Gentrificació

Hola i gracias por la respuesta. Efectivamente, una cosa no quita la otra. Pero sugiero balancear donde se pone el foco. Según mi punto de vista los seres humanos somos ( y permítanme la burrada, no soy lego) el primer ecosistema a cuidar. Un saludo cordial.

GOB

La vostra feina és imprescindible per la contenció dels molts despropòsits que certs sectors de Menorca pretenen tirar endavant com si el turisme hagi de ser la mare dels ous de l'economia menorquina. Gràcies per tot el que feu en la defensa del territori menorquí

No más urbanizaciones ni hoteles

Esto es una 🏝 isla pequeña, y si queremos estar bien tenemos que ser pocos. La masificación es el mayor peligro que puede tener la isla. No a la promoción del turismo ni a crear nuevas urbanizaciones. 🅿 en playas sólo para residentes en Menorca. Para los demás bus turístico. Cuántos menos seamos más a gusto estamos.

Afegeix un nou comentari

Informació sobre protecció de dades. Responsable: Grup Balear d'Ornitologia i Defensa de la Naturalesa. Finalitat del tractament: Publicar el comentari. Legitimació: El teu consentiment. Comunicació de les dades: No es comunicaran a tercers excepte per obligació legal. Drets: Accés, rectificació, portabilitat, supressió. Contacte: info@gobmenorca.com. Protecció de dades personals
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per comprovar que sou un visitant humà i prevenir els enviaments automàtics de correu brossa.